Filmowe Podlasie Atakuje!Filmowe Podlasie Atakuje! 2022 -

Filmowe Podlasie Atakuje! 2022

Białostocki Ośrodek Kultury – DKF “GAG” zaprasza na premierowy pokaz najnowszego zestawu Filmowe Podlasie Atakuje! 2022!
To już 19. edycja wielkiego święta podlaskiego kina – twórców i widzów!

Filmowe Podlasie Atakuje! 2022

15 października 2022, od godz. 18:30
Kino Forum, ul. Legionowa 5
wstęp wolny

Sponsorem finału Filmowe Podlasie Atakuje! 2022 jest DrTusz

FILMOWE PODLASIE ATAKUJE! to jedna z najbardziej rozpoznawalnych akcji promujących kino niezależne, a zarazem platforma filmu autorskiego, artystycznego, nieprofesjonalnego i eksperymentalnego. Wśród twórców są poeci, dziennikarze, studenci szkół artystycznych i filmowych, artyści i niezależni filmowcy, którzy kręcą fabuły, dokumenty, klipy i animacje. Jedni dopiero debiutują, inni od lat nagradzani są na ogólnopolskich festiwalach.

Jurorami w tym konkursie są widzowie i to właśnie ich głosy zdecydują, do kogo trafi Nagroda ZŁOTEGO GOLFA, czyli NAGRODA PUBLICZNOŚCI!


Zdobędzie ją jeden film wybrany z całego konkursu, na który publiczność odda najwięcej głosów. Będzie to nagroda w wysokości 2.000 zł!


Autorem tegorocznej oprawy graficznej FPA! jest KOBAS LAKSA – grafik, fotograf, autor filmów. Urodził się w Białymstoku, mieszka i pracuje w Warszawie. Tworzy krótkie formy filmowe (fabuły, dokumenty, animacje) oraz teledyski. Znany jest także jako twórca monumentalnych fotomontaży.

Program wydarzenia

18:30 FPA! ZESTAW I (75’)  

WENUS Z WILLENDORFU, reż. Zuzanna Grajcewicz, scenariusz: Zuzanna Grajcewicz, Ewa Radzewicz, zdjęcia: Ewa Radzewicz / 2020, fabuła, 22’37’’

MARO FT. GHOSTFACE KILLAH & RAEKWON – THROWBACK BOOGIE, reż. Kobas Laksa / 2022, teledysk, 3’20’’

EVERYBODY WANTS TO GO TO HEAVEN, reż. Michał Franczak / 2022, dokument, 40’

NA BAGNA, reż. Przemysław Tymiński / 2022, teledysk, 2’14’’

BULWARÓWKA, reż. Zofia Paszkiewicz / 2022, animacja, 1’29’’

CZESŁAW MOZIL – MAMA ZAWSZE MÓWIŁA, reż. Maciek Szupica / 2021, teledysk, 3’39’’

20:15 FPA! ZESTAW II (75’)

OBCY ŚWIAT, reż. Nata Szada / 2022, fabuła, 11’

JAROMIR KAMINSKI: CIAO BENZINA, reż. Anouar Abou-Hilal, Monika Wyłoga / 2022, teledysk, 3’38’’

SLOW LIGHT, reż. Kijek/Adamski / 2021, animacja, 11’

MAYBE THE FOOT DOES, reż. Paweł Nazaruk / 2021, dokument, 14’31’’

23 THREADS: ATAVISTIC/LUPUS, reż. Rafał Januszczyk, 2022, teledysk, 3’30’’

DIABEŁ, reż. Jan Bujnowski / 2021, fabuła, 19’

MIESZKANIEC ŻARÓWKI, reż. Matylda Dąbrowska / 2022, animacja, 4’37’’

PIERWSZA POMOC LUDZKOŚCI, reż. Szupica/Kiziewicz / 2022, spot, 6’22’’

21:35 – Q&A, konkursy z nagrodami i oficjalne ogłoszenie wyników poprzedzone pokazem teledysku GIBBS X AVI: 30 STOPNI, reż. King Yeti

Sponsorem finału akcji FILMOWE PODLASIE ATAKUJE! jest

Więcej o filmach:

Wenus z Willendorfu
fabuła, 22’37”
reż. Zuzanna Grajcewicz, scenariusz:  Zuzanna Grajcewicz, Ewa Radzewicz, zdjęcia: Ewa Radzewicz

Kamila to młoda, ambitna dziewczyna, która żyje w świecie, w którym nadwaga wyznacza ideał piękna i status społeczny. To świat, w którym im więcej ważysz, tym więcej znaczysz. Kiedy chudość Kamili zostaje zdemaskowana, dziewczyna zostaje zwolniona z pracy i porzucona przez chłopaka, rozstaje się ze swoim fałszywym pogrubiającym strojem i postanawia stawić czoła rzeczywistości. Decyduje się pójść do kliniki Fit&Fat, żeby poddać się kompleksowej terapii. Czy Kamili uda się przejść kurs w klinice, przytyć i przystosować do otaczającego ją świata?

Maro ft. Ghostface Killah & Raekwon: Throwback Boogie
teledysk, 3’21”
reż. Kobas Laksa

Futurystyczny teledysk osadzony w fikcyjnym świecie, równoległym do znanej nam rzeczywistości. W tym świecie nieustanna walka o życie jest jedynym warunkiem przetrwania.
Maro potrzebuje nowego sterowca. Rozważa skontaktowanie się ze swoim Leksem, którego nie widział od wieków. Wychowywał Maro, gdy jego rodzice odeszli, a Maro wykonywał dla niego drobne prace, takie jak podcinanie części statków lub wyrywanie robotów. To było zanim wujek LEX poszedł do więzienia. Ale może mieć trop nowego sterowca i może pomóc mu uporać się z Wariatem Bobem i jego zaginioną skrytką.Klip wizualizuje utwór z płyty „Rejects” futurystycznego audio-musicalu stworzonego przez Maro, polskiego producenta, DJ-a, inżyniera dźwięku. W jego skład wchodzą artyści z całego świata, m.in.: Raekwon (USA), Ghostface Killah (USA), Killah Priest (USA), Cappadonna (USA), P Money (Wielka Brytania), Awich (Japonia), Lex Lu (USA) and Deadly Hunta (Wielka Brytania).

Everybody Wants to go to Heaven
dokument, 40’
reż. Michał Franczak

Raz do roku w Dolinie Biebrzy na Podlasiu grupa pasjonatów tworzy unikalne wydarzenie łączące naturę i ludzi. Na cztery sierpniowe dni i noce powstaje wspólnota osób, szukających ucieczki od rzeczywistości w odrealnionym świecie muzyki i natury. Uczestnicy wracają każdego lata na biebrzańskie łąki i przyciągają do grona nowe osoby. Przedtem jednak organizatorzy mierzą się z miesiącami pracy, walczą z czasem, pogodą i zmęczeniem. Wszystko po to, by na chwilę udać się w podróż do nieba.

Na bagna
teledysk, 2’14”
reż. Przemysław Tymiński

Będący swego rodzaju kolażem teledysk „Na bagna” projektu poto&aby opowiada o wywózkach zwanych pushbackami, do których dochodzi na granicy polsko-białoruskiej. W klipie pojawiają się także elementy wzięte wprost z książki „Władca Much” Williama Goldinga sugerujące, że część Podlasia objęta do niedawna stanem wyjątkowym, stała się odrębnym terytorium, na którym przestały obowiązywać reguły tworzące cywilizację, tak jak stało się to na powieściowej wyspie.

Bulwarówka
animacja, 1’29”
reż. Zofia Paszkiewicz

W zaciszu przytulnego mieszkania Babcia zasiada z kawą w wygodnym fotelu, w tle słychać dźwięki starego radia. Oddaje się swojemu ulubionemu zajęciu – przeglądaniu popularnego brukowca. Gazeta nieoczekiwanie ożywa, a kolejne strony zabierają nas w podróż po tytułowej „bulwarówce”.

Czesław Śpiewa: Mama zawsze mówiła
teledysk, 3’39”
reż. Maciej Szupica

Maciej Szupica: „Postanowiłem zająć się tematami trudnymi i niewygodnymi dla naszego społeczeństwa: osobami z problemem bezdomności oraz dziećmi z domów dziecka. To psychologiczna podróż po arkanach człowieczeństwa i braku akceptacji”.

Obcy Świat
etiuda fabularna, 11’05”
reż. Nata Szada

Dorastający Antek żyje wraz z ojcem we wsi na strzeżonej granicy dwóch państw. Jest to miejsce, gdzie proste, sielankowe życie spotyka się z rykiem wojskowych aut i wiatrem helikopterów. Podczas jednego dnia pracy Antek przypadkowo znajduje ukrywającego się cudzoziemca. Jest to moment, w którym musi zdecydować, czym jest dla niego granica.

Jaromir Kaminski: Ciao Benzina
teledysk, 3’38”
reż. Anouar Abou-Hilal, Monika Wyłoga

Sielskie polskie osiedle z wielkiej płyty, niewyraźni ludzie i obiekty latające. Przewodnikiem po tym świecie jest mały pies.

Slow Light
animacja, 11’
reż. KIJEK/ADAMSKI

Pewien chłopiec cierpi na niespotykaną wadę wzroku, sprawiającą, że światło przepływa przez jego oczy wyjątkowo wolno. To, co dzieje się aktualnie, dociera do jego świadomości z opóźnieniem… siedmiu lat! Z tego powodu chłopiec skupia się na tym, co już było, ignorując zupełnie rzeczywistość. Animacja dotyka problemu życia przeszłością i myślenia o niej z sentymentem, ubarwiania i gloryfikowania wspomnień, przy jednoczesnym wypieraniu problemów codzienności.
Zestawione ze sobą pastelowe kadry w zwolnionym tempie i czarno-biała animacja 2D pozwalają na subtelne przenikanie się dwóch porządków czasowych, łącząc nostalgiczne myśli z teraźniejszością.

Maybe The Foot Does
dokument, 14’31”
reż. Paweł Nazaruk

Rok 1961, Sirbma, lapońska wioska Sami na północy Norwegii. Mały Ande Somby wpada zimą do studni, ale ma zbyt krótką rękę, żeby się wydostać. Ratuje go stopa, którą udaje mu się sięgnąć powierzchni. To doświadczenie będzie towarzyszyć Ande przez całe życie: „Jeśli ręka nie daje rady, to może stopa da?”

23 Threads: Atavistic/Lupus
teledysk, 3’30”
reż. Rafał Januszczyk

Teledysk do utworu „Atavistic/Lupus” grupy 23 Threads, pochodzącego z czwartej płyty zespołu „I Woke Up at Dawn”, wydanej przez Zoharum label.

W gościnnie zremiksowanej wersji wystąpili: Zenial i Revisq (Angst78).

Klimat utworu osadzony jest w klimacie muzyki elektromechanicznej, co wraz z czarno-białą atmosferą filmu zabiera widza w wizualno-muzyczno-duchową podróż przez postindustrialne dźwięki.

Diabeł
fabuła, 19’
reż. Jan Bujnowski

W prowadzonych w latach 90. przez OBOP badaniach dotyczących religijności Polaków, odsetek osób wierzących zawsze oscylował w okolicach 95 procent. W tym samym czasie rekordowe wartości osiągały również wskaźniki bezrobocia. Kryzys wzmacniał w społeczeństwie potrzebę duchowości, co pozwalało wydarzać się rzeczom niekoniecznie możliwym w innych czasach…

Mieszkaniec żarówki
animacja, 4’37”
reż. Matylda Maja Dąbrowska

Chłopiec lubi bawić się światłem i nie rozumie, dlaczego rodzice mu tego zabraniają. Pod ich nieobecność ponawia zabawę, lecz nagle pojawia się krasnoludek, który – jak się okazuje – mieszka w żarówce i zaopatruje ją w światło. Podczas rozmowy chłopiec dowiaduje się, że jego zabawa to dla krasnoludka ciężka praca i często poparzone palce.

Pierwsza pomoc ludzkości
spot, 6’22”
reż. Maciej Szupica / Krzysztof Kiziewicz

Część kampanii dla PCK / PNB Paribas, której tematem jest zarówno nauka pierwszej pomocy, jak i pewnego rodzaju lekcja tolerancji. Bohaterami kampanii są trzy osoby z różnych środowisk / grup społecznych (osoba w kryzysie bezdomności, uchodźczyni i osoba transgender). Film przybliża te postaci oraz pokazuje eksperyment społeczny twórców na uczestnikach kursu pierwszej pomocy przeprowadzonego przez ratowników PCK .